Ivo van de Boer: “Je moet je altijd verplaatsen in de doelgroep’’

17 oktober 2024 –

In deze reeks interviews laten we de samenwerkingspartijen van HealthTech in Society aan het woord. Deze aflevering spreken we Ivo van de Boer, commercieel directeur en één van de drie eigenaren van Excap. Dit marktonderzoek- en adviesbureau is gespecialiseerd in onderzoeken naar klant- en medewerkersbeleving.

Twintig jaar geleden startte Ivo van de Boer met Excap, samen met zijn twee compagnons. Het idee hiervoor ontstond tijdens hun afstudeerproject aan de Hanze. Hierdoor is er nog steeds een nauwe samenwerking met de Hanze. Zo ontstond ook de samenwerking met HealthTech in Society. Met behulp van mystery shopping, customer journey trajecten, medewerkers-belevings onderzoeken, diepte-interviews of klantpanels doet Excap onderzoek voor verschillende opdrachtgevers.

Waarom zijn deze onderzoeken nuttig?

‘’Op deze manier doe je inzichten op, die je kunt gebruiken in de praktijk. Bij bijvoorbeeld mystery shopping bezoekt de consument een winkel of locatie om daar een vooraf vastgestelde case uit te voeren. Alles wat gebeurt rondom interactie, contact en waarnemingen wordt gerapporteerd aan de hand van een vragenlijst. Hiermee kan worden achterhaald hoe een klant iets ervaart.

Ook zijn we bezig te onderzoeken wat de invloed is van de klant- en medewerkersbeleving op elkaar. Dus wat gebeurt er precies met de klantbeleving als medewerkers meer tevreden zijn en andersom? Denk ook aan de zorg; leidt een betere medewerkersbeleving tot minder ziekteverzuim en verloop? Daarnaast doen we data-analyses of zorgen we voor online journey-trajecten om te kijken of digitale kanalen werken zoals ze zijn bedoeld, of deze klantvriendelijk zijn en welke invloed ze hebben op het werkplezier van medewerkers.’’

Waarom zijn jullie betrokken bij HealthTech in Society?

‘’Binnen HealthTech in Society is er een duidelijke onderzoeks-component vanuit de burgergedachte. Vanuit onze expertise denken wij hier graag over mee. Het is namelijk van groot belang om de doelgroep bij je onderzoek te betrekken, ook voor hoe wij als Excap werken. Of het nou gaat om patiënten, studenten, een reiziger of een klant als doelgroep: je moet je verplaatsen in die doelgroep. Je wilt weten wat er leeft bij deze mensen. Bij bijvoorbeeld veel onderzoeken in de zorg wordt er óver de doelgroep gesproken, in plaats van dat patiënten of zorgprofessionals erbij worden betrokken. Het is belangrijk om goed na te denken hoe je een onderzoek kunt aanpakken waarbij je sámen met de doelgroep werkt. Op die manier herkennen mensen zich later ook in de uitkomsten.’’

Ivo van de Boer

Hoe pak je dit aan?

‘’Het is allereerst belangrijk dat je samen inziet dat het nodig is om de doelgroep bij een onderzoek te betrekken. Door met de mensen om wie het gaat in gesprek te gaan of hen uit te nodigen, kun je achterhalen op welke manier zij het beste kunnen deelnemen. Je moet voorkomen dat je aannames doet of iets invult voor deze doelgroepen.

Hier zijn verschillende onderzoeksmethodieken voor. Dit kan bijvoorbeeld via diepte-interviews, focusgroep-sessies met de doelgroep of met behulp van klant- of burger-tevredenheidsonderzoeken. Wij hebben deze allemaal in huis, passend bij de achtergrond van een onderzoek en de doelgroep. Veel medewerkers-belevingsonderzoeken kunnen digitaal afgenomen worden. Maar als een organisatie niet van alle medewerkers een emailadres heeft, zoals bij bijvoorbeeld fabrieksarbeiders het geval kan zijn, dan zul je moeten zorgen dat iedereen toch in de gelegenheid gesteld wordt om deel te nemen aan het onderzoek. Hierbij geldt weer: verplaats je in de doelgroep en blijf de doelstellingen voor ogen houden.

”Binnen HealthTech in Society is er een duidelijke onderzoeks-component vanuit de burgergedachte.”

Ook bij HealthTech in Society moet hier goed over nagedacht worden. Hoe betrek je mensen in een kwetsbare positie of met een lagere sociaaleconomische status, of die minder digitaal vaardig zijn, bij een onderzoek? Ik vind het interessant om over de meest passende onderzoeksvorm na te denken. Het is mooi dat we binnen HealthTech in Society onze expertise kunnen inzetten en op die manier kunnen bijdragen aan een goede invulling.’’

Kun je een voorbeeld noemen van jullie samenwerking binnen HealthTech in Society?

‘’Studenten van de Hanze deden onlangs onderzoek voor MobileCare naar VirtueleThuiszorg, in samenwerking met Excap. Zij onderzochten de houding en eventuele weerstand tegenover digitale hulpmiddelen bij kwetsbare ouderen en de invloed hierop vanuit hun sociale omgeving. Hiervoor hebben de studenten samengewerkt met cliënten, mantelzorgers en medewerkers. De studenten zijn in gesprek gegaan met de gebruikers. Ik geloof erin dat je daarmee een verschil kunt maken. Excap heeft de studenten geholpen met het voorbereiden van de gesprekken om deze op een logische en gestructureerde manier af te nemen, rekening houdend met de leeftijd van de doelgroep. Door de informatie direct bij de doelgroep op te halen kun je veel waarde toevoegen. Dit was daarom een heel nuttig onderzoek.’’

Binnen HealthTech in Society speelt technologie een belangrijke rol. Wat merken jullie rondom het gebruik van technologie?

‘’Technologisch zijn er veel mogelijkheden. Maar als een nieuwe technologie niet wordt geaccepteerd of gebruikt, benut je de kansen niet. Dat onderdeel kwam in de onderzoeken van de Hanze-studenten mooi naar voren. De uitdaging is om mensen gebruik te laten maken van die technologie. Ter illustratie: wij doen ook veel onderzoeken in de gehoorbranche. Gemiddeld duurt het ongeveer tien jaar voor iemand vanaf het eerste signaal van slechthorendheid een gehoorapparaat aanschaft. Dat is een enorm lang acceptatieniveau. Als je dit weet, kun je hier rekening mee houden bij de boodschap vanuit de gehoorbranche en het communiceren van de voordelen.

”De uitdaging is om mensen gebruik te laten maken van nieuwe technologie.”

Bij mijn eigen opa heb ik gezien dat hij lang kon meekomen met digitale vaardigheden, omdat hij dit zelf heel interessant vond. Maar boven een bepaalde leeftijd haakt iemand toch af met het gebruik van digitale middelen of technologieën, bijvoorbeeld omdat het gehoor of zicht minder worden. Toch is het belangrijk om ook die groep mensen op een goede manier te blijven bereiken.

Technologie moet daarnaast een doel dienen, zoals gemak voor de gebruiker. Vaak zien wij dat technologie moet zorgen voor interne efficiëntie, oftewel kostenbesparing. Terwijl dat de verkeerde aanjager is én vaak belemmerend werkt bij de doelgroep.’’

Kun je nog meer voorbeelden noemen van projecten waar jullie aan hebben gewerkt?

‘’We werken graag aan projecten die impact kunnen hebben. Voor Sanquin hebben we hun donorbeleving onderzocht en gekeken hoe we kunnen voorkomen of verminderen dat mensen zich uitschrijven als donor. Samen met donoren en mystery guests hebben we hun beleving en ervaringen onderzocht. Voor HilverZorg, een zorgorganisatie in Hilversum, meten we periodiek de medewerkersbeleving. Dit heeft twee jaar geleden onder andere gezorgd voor een aanpassing in de organisatiestructuur. Vervolgens meten we of dit de gewenste effecten heeft. Ook onderzoeken we voor de Hanze wat de reden is van de uitval van studenten in het eerste jaar, iets dat veel voorkomt. Samen met studenten en medewerkers achterhalen we de redenen en de manieren om dit te kunnen voorkomen. Door dit periodiek te meten en onderzoeken, zorgen we voor het omzetten van inzichten naar acties en kunnen we de effecten blijven meten.’’

Kun je met deze onderzoeken gezondheidsverschillen verkleinen?

‘’Deze dragen daar zeker aan bij, zoals het onderzoek van de studenten van de Hanze voor MobileCare. De ervaringen die we opdoen binnen HealthTech in Society zouden gebundeld moeten worden in een soort databank, zodat we deze kennis ook in de toekomst kunnen gebruiken en effecten kunnen meten.

Met de uitdagingen waar de zorg voor staat, kunnen onderzoeken rondom het behoud van medewerkers, doorgroeimogelijkheden en werkplezier een grote rol spelen. Deze thema’s zullen de komende jaren nog belangrijker worden. Met onze producten en ervaringen kunnen we hier hopelijk aan bijdragen.’’

Tekst: Femke van Stratum

Meer weten over dit nieuwsbericht? Neem contact op!
088 019 8888 | 06 2308 2470 healthtechinsociety@saxion.nl

Gerelateerde nieuwsberichten

Bekijk alle nieuwsberichten

Ivo van de Boer: “Je...

17 oktober 2024 - In deze reeks interviews laten we

Lees meer

Aandacht voor laaggeletterdheid tijdens de...

11 september 2024 - Tijdens de Week van lezen en

Lees meer

Daniëlle Talen: “We willen kwetsbare...

10 september 2024 - Voor haar promotietraject doet Daniëlle Talen

Lees meer

Afstudeeronderzoeken studenten Hanze naar VirtueleThuiszorg...

28 augustus 2024 - Bij de Hanze vonden voor de

Lees meer