Wanneer kan een spel een nuttige oplossing bieden voor een probleem?
‘’Wij kijken altijd goed of een game wel een passende oplossing voor het probleem biedt. Soms voldoet een flyer of brochure beter. Games blinken uit in het creëren van een situatie waarbij de gebruiker iets kan proberen zonder nadelige gevolgen. Zo kan als het ware worden geoefend met een bepaalde situatie. De toegevoegde waarde hiervan is dat iemand een situatie écht ervaart, waardoor bepaald gedrag duidelijker naar voren komt. Daar kun je als gebruiker veel van leren.
Daarnaast kan een game nuttig zijn bij onderwerpen waarin mensen een beetje vastzitten. Zo hebben wij een game ontwikkeld voor zorgmedewerkers rondom het thema artificiële intelligentie (AI). Er spelen veel vragen bij zorgmedewerkers over AI, zoals ‘gaat de zorg onpersoonlijker worden?’ of ‘verlies ik mijn baan?’ Juist door dit onderwerp in een spelvorm te gieten, krijgen mensen ruimte in hun gedachten om in het thema te duiken en hierover na te denken. Een game is vaak geschikt als een goed startpunt, waarbij mensen zich soms onbewust iets kwetsbaarder opstellen, om met een onderwerp bezig te gaan, hier meer over te leren en samen in gesprek te gaan.’’
Waarom zijn jullie betrokken bij HealthTech in Society?
‘’Dankzij het programma kunnen wij samenwerken met veel verschillende partners en partijen. Door het zoeken naar verbinding kunnen we elkaar aanvullen en kennis delen. En door samen te werken met de verschillende partijen weten wij beter wat er speelt in de samenleving en binnen organisaties, waarvoor wij onze kennis kunnen inzetten. Als een organisatie in bijvoorbeeld Groningen met een probleem zit, bestaat er een grote kans dat ditzelfde probleem ook in andere steden speelt. Door kennis te delen en van de gezamenlijke oplossing één groot project te maken, kunnen we samen veel meer bereiken.’’
Op welke manier werken jullie aan het geschikt en toegankelijk maken van jullie games, bijvoorbeeld voor mensen met een lagere sociaaleconomische status?
‘’Het toegankelijk maken van onze games is een belangrijk onderdeel van ons werk. Dit kan gaan over beperkingen maar ook over sociaaleconomische omstandigheden. Per project bekijken we hiervoor de mogelijkheden. Recentelijk hebben we gewerkt aan een spel voor mensen die een TIA hebben gehad. Het spel richt zich op het trainen van de balans en het oefenen van stappen. Bij de speluitleg hebben we rekening gehouden met de doelgroep, rondom informatieverwerking, taalgebruik en leessnelheid.
Daarnaast geven wij onze klanten altijd advies om zoveel mogelijk mensen toegang te geven en te bereiken met een ontwikkelde game. Bijvoorbeeld door deze onder te brengen in het onderwijs.’’
Hoe bepalen jullie de vorm van een te ontwikkelen game?
‘’De keuze voor de vorm van een product, bijvoorbeeld een bord- of kaartspel, een app of een virtual reality experience, wordt gebaseerd op de context waarin de doelgroep er gebruik van zal maken. En de beschikbare middelen van een doelgroep zijn van belang. Hier houden we rekening mee bij ons ontwerp.
Vandaar dat we voor de ‘Lifestyle Challenge’ voor jongeren gekozen hebben voor een app, dat was een logische combinatie. Zij maken in het weekend en in de avond veel gebruik van hun mobiele telefoon. De jongeren kwamen zelf met ideeën voor een spel binnen de mobiele wereld; hun mobiel staat centraal in hun leven. Hierdoor wordt het product, de app, toegankelijker voor de doelgroep waarop onze game zich richt.’’